خودپرداز

مردم عادت دارند چندکار موازی را باهم انجام دهند. این عادت و عادت های دیگر چنان روزمره آن ها را می‌ سازد که بی‌ توجهی به آن مساوی با هدر رفت زمان و انرژی قلمداد می‌ شود. از جمله کارهای زیادی که با هم یا در کنار هم انجام می‌ شود پرداخت قبوض به همراه خرید های روزانه، خرید شارژ در ساعات اولیه صبح و دریافت پول نقد در مکان های پر تردد است. محل نصب خودپرداز شما چقدر با عادت های روزانه مردم هماهنگ است؟ بازاریابی خدمات به نکته مهمی اشاره دارد: «تکرار دفعات خرید های استفاده مشتری از یک خدمت نشان دهنده پایداری درآمد خودپرداز است» مجموعه الگوهای زیر بر این اساس تدوین شده است که دستگاه خودپرداز در بین کارهایی قرار گیرد که بخشی از عادت‌ های روزانه مردم قرار دارد. به زبانی ساده‌تر محل قرارگیری دستگاه را صرفاً بر این اساس که در این محدوده خاص، خودپرداز نیست یا دلایل مشابه انتخاب نکنید.

خودپردازهایی مقابل خروجی ایستگاه های حمل و نقل

نزدیکی و نه الزاماً مجاورت به ایستگاه های حمل و نقل مانند ایستگاه های پر تردد تاکسی، اتوبوس و مترو یکی از مهم ترین گزینه‌ های تاثیرگذار در بازاریابی خودپرداز هاست. اگر صاحب فضای تجاری در مسیر یا در نزدیکی ایستگاه های حمل و نقل شهری و بین شهری هستید، اطمینان داشته باشید خودپرداز شما در مسیر عادت‌ های پرنیاز مخاطبان است. دستگاه خودتان را بروز نگه دارید و کسب درآمد کنید. مهم نیست جمعیت شهر شما چقدر است، تردد یادآور ارتباط است. تردد هزینه ‌بر است و تردد خود به خود یادآور صورت های مالی است. بسیاری از مردم از این که در مسیر تردد قبض پرداخت کنند، شارژ بخرند و پول نقد همراه داشته باشند احساس رضایت بیشتری می‌کنند. خصوصاً طبقه متوسطی که الزاما از وسایط نقلیه عمومی استفاده می‌کند. در ساعات ابتدایی روز تمایل برای خرید شارژ و نقل و انتقالات بیشتر است بالعکس در ساعات پایانی روز مردم تمایل بیشتری دارند وجه نقد دریافت و یا قبوض خود را پرداخت نمایند به نوعی بلافاصله پس از خارج شدن از خانه و قبل از بازگشت به منزل خودپرداز خودتان را در مسیری نصب و راه‌اندازی کنید که این چند عادت روزانه را تسهیل کند.

مکان های انتظار ، فرصت استفاده از فرصت

هر مکان انتظاری صرف نظر از دلیل، نوع و کارکرد، محل مناسبی است برای پر کردن فرصت مردم خصوصاً مشتریان خودپرداز. قبض‌های پرداخت نشده، خرید شارژ مورد نیاز و تراکنش‌ های معوقه مناسب‌ ترین استفاده از زمان های مرده برای کسانی که است که با خودپرداز در یک مکان انتظار می‌ کشند. مراکز درمانی و درمانگاهی، سینماها و سالن‌ های تائتر پرمخاطب، شهربازی‌ ها و… مراکز اداری و صنفی از نمونه مکان هایی هستند که مردم باید راهی برای پر کردن زمان انتظار بکشند. کافیست خودپرداز شما در یکی این مکان ها نصب و فعالیت کند، علاوه بر پر کردن فرصت‌های مرده مشتریان شما همیشه یک دستگاه در حال کار دارید. با کمی دقت می‌توان فضاهای انتظار زیادی را شناسایی کرد.

روی خریدهای نقدی حساب باز کنید

هنوز مراکز خرید بزرگ با انبوهی از پله ‌برقی و ویترین‌ های پر از چراغ نتوانسته است جایگزین رنگ و بوی بازارهای سنتی شود. بازارهای سنتی یعنی یادآوری یک عادت ایرانی خوب یعنی چانه زدن. لذت چانه‌ زدن با اسکناس را به مردم یادآور شوید. در بازار سنتی می‌ توان با نصب خودپرداز این اطمنیان را به مشتریان داد که حتاً در صورت نبود کارتخوان در یک مغازه باز هم می‌ توان خرید کرد آن هم با طعم چاشنی. کمتر مشتری هست که فقط برای دریافت اسکناس به خودپرداز مراجعه کند، خصوصاً که بازارهای سنتی همیشه آدم‌های ثابت خود را دارند. روی عادت های خرید و مشتریان پروپاقرص این بازارها حساب باز کنید. بیشتر مشتریان بازارهای سنتی با روش‌ های پرداخت الکترونیک جدیدتر مثل موبایل و اینترنت میانه خوبی نداشته به دستگاه خودپردازی که رسید کاغذی هم می‌دهد اطمینان بیشتری دارند. این فقط یک عادت است.
فراموش نکنید هدف اصلی سرمایه‌ گذاری روی عادات مشتریان بهره‌مندی از تکرار است. چرا که عادت ها تکرار شونده هستند. مردم زیادی به چیزهای زیادی عادت دارند و عادت های خودشان را هر روز تکرار می‌ کنند. مردم هر روز به داروخانه یا فروشگاه لوازم موبایل مراجعه نمی‌کنند چون هر روز به آن نیاز ندارند اما هر هفته به مغازه نانوایی، لبنیاتی و.. مراجعه می‌کنند چون به آن نیاز دارند. به همین سادگی می‌ توان نتیجه گرفت که دستگاه خودپرداز نزدیک مغازه لبنیاتی و نانوایی تراکنش بیشتری نسبت به دستگاه خودپرداز نزدیک موبایل‌فروشی دارد. این یک تحلیل ساده رفتاری است. مردم را با دقت ببینید تا نیازها و عادت های آنها را بهتر بشناسید.

source: رفتارشناسی مشتریان خودپرداز، روی عادت های مشتریان بازاریابی کنید