سوددهی

شاید شما هم نگران آینده خودپرداز های خود هستید؟ یا اینکه به شما گفته می شود با این پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اپلیکشین های بانکی، کی از خودپرداز استفاده می کنه؟

حرف مشتریان شما و نگرانی تان درباره آینده خودپرداز ها شاید درست باشد. اما این تمام ماجرا نیست. آینده دیگری در انتظار خودپرداز هاست که شاید با تصور شما متفاوت باشد.

آمارهایی که باید بدانید

شاید وجه تمایز خودپرداز ها نسبت به سایر رقیبان خود، ارائه پول نقد به کاربران باشد. چیزی که با هیچ کدام از تکنولوژی های جدید نمی توان به آن دست پیدا کرد. پس لازم است در ابتدای کار نگاهی به آمار استفاده از پول نقد بیندازیم.

فراموش نکنیم که هنوز اصلی ترین نحوه پرداخت در معاملات کوچک مثل پرداخت هزینه تاکسی و خرید اقلام کوچک هنوز با پول نقد انجام می شود. اکثر افراد همیشه مقداری پول نقد همراه خود دارند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند.

علاوه بر این دادن کارت اعتباری به کودکان برای تامین پول تو جیبی شان کار منطقی به نظر نمی رسد. پس به یاد داشته باشیم که شاید حذف پول نقد از چرخه بانکی کشور، کاری غیر ممکن به نظر برسد. اما چیزی که برای دارندگان خودپردازها باعث نگرانی است کاهش استفاده از پول نقد در معاملات است.

آمار

همان طور که می بینید آمارهای جهانی نیز کاهش استفاده از پول نقد را در انجام معاملات روزانه تایید می کنند. از طرفی باید بررسی کرد که آیا در آینده این رقم کاهش بیشتری خواهد یافت یا نه؟

آمار دیگری از uk finance نشان می دهد که بیش از 30 در صد افراد بین 16 تا 34 ساله از اپلیکیشن های پرداخت برای انجام کارهای بانکی خود استفاده می کنند. این یعنی در آینده، زمانی که این افراد به سن های بالاتر برسند، میزان استفاده از پول نقد هم کاهش بیشتری خواهد یافت.

“پس خودپرداز ها برای رهایی و نجات خودشان از ورطه شکست و نابودی باید به فکر پیشرفت و تحول باشند.”

آمارنسل جدید خودپردازها چگونه خواهد بود؟

با توجه به روند نزولی استفاده از پول نقد در بین مردم و توسعه اپلیکیشن های بانکی برای انجام تراکنش های لازم، تغییر تکنولوژی و استفاده از خودپردازها امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. نسل آینده خودپرداز ها را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد.

اولین دیدگاه مربوط به تغییرات در ارائه خدمات و گستردگی آن هاست. اما دیدگاه دوم تغییراتی از جنس فناوری و تکنولوژی است. چیزی که باعث می شود رابطه کاربری بهتری تجربه شود.

تغییر خدمات خودپردازها: آینده در پیش روی دستگاه های ATM

همان طور که گفتیم وجه تمایز دستگاه های خودپرداز نسبت به رقیبان خود برداشت وجه نقدی از دستگاه است. با پیشرفت تکنولوژی بدیهی ست استفاده از وجه نقد، در طی سال های آتی کاهش یابد. پس برای اینکه هنوز در صحنه بمانند و بتوان کسب درآمد از خودپرداز ها داشت، باید وجه تمایزهای دیگری به خود اضافه کنند.

شعبه های کوچک بانکی در خودپردازهای نزدیک شما

واریز وجه، در آینده نزدیک خودپردازها:

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث می شود افراد به شعب بانک حضوری مراجعه کنند، واریز وجه به حساب است. چیزی که به احتمال فراوان در آینده نزدیک در خودپرداز ها شاهد آن خواهیم بود.

افتتاح حساب: زمان هایی را به یاد بیاورید که مجبور بودید برای افتتاح حساب، زمان زیادی را در بانک ها سپری کنید. معطلی های زیاد برای ماندن در صف، فرم ها و برگه های طولانی، ترافیک زیاد برای رسیدن به مقصد و برگشت از آن، همگی دردسرهایی بودند که این امر را ناخوشایندتر می کردند.

اما اکنون صحبت از افتتاح حساب آن هم از طریق خودپردازهای محلی است. چیزی که علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، به آسانی نیز انجام می شود.

گرفتن وام از خودپرداز:

این یک شوخی نیست! هر چند تصور ما از خودپردازهای امروزی با چنین چیزی اصلا جور در نمی آید. اما حقیقت دارد و شاید برایتان عجیب باشد که بدانید هم اکنون در آمریکا، به اجرا هم درآمده است! اما چگونه؟

در آینده، نسل بعدی خودپرداز ها به سیستمی مجهز می شوند که امکان ارتباط ویدیویی شما را با یک اپراتور و کارمند بانک فراهم می آورند. در چنین حالتی، شما می توانید هر زمان که مایل بودید به یک خودپرداز مراجعه کنید ؛ سپس با یک کارمند بانک تماس برقرار کنید و شرایط و درخواست خود را برای گرفتن وام بگویید. دقیقا مانند آنچه که در مراجعه حضوری شما به بانک رخ می دهد.

جهانی فکر می کنید اما محلی اقدام می کنید!

نسل بعدی خودپرداز ها در آینده با جهان و دنیای خارج از ایران بیش تر دوست خواهند بود. دنیایی را تصور کنید که خودپرداز های آنان به شبکه بانکی دنیا متصل باشند و در آن امکان دریافت ارزهای بین المللی نیز وجود داشته باشد. آیا استفاده از چنین خودپردازهایی خیال مسافران را راحت نخواهد کرد؟

شاید جالب است بدانید که هم اکنون در آمریکا ، خودپردازهایی وجود دارند که امکان دریافت، خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین را برای مشتریان خود فراهم آورده اند.

افزایش خدمات بازاریابی:

کافی ست فقط به این فکر کنید که به جای پیغام لطفا صبر کنید یک آگهی کوچک از یک برند را برای کاربران خود به نمایش درآورید. اگر چه استفاده تبلیغاتی از خودپرداز ها برای کسب درآمد از آن ها هم اکنون نیز مطرح است، اما نسل های آتی ATM با داشتن فناوری های جدید این عرصه را پررنگ تر از قبل می کند.

هم چنین فراموش نکنید هر دستگاه خودپرداز، یک بانک اطلاعاتی پر از داده است. دنیای جدید، دنیای داده هاست. هر کسی، داده بیشتری از کاربران و رفتار آن ها در اختیار داشته باشد برنده بازی است. به یاد داشته باشید برندها و شرکت های بسیاری برای تحلیل بازار خود نیازمند این داده ها هستند.

در آینده خودپرداز ها خواهید دید: تکنولوژی من به روز شده است!

همان طور که گفتیم در قسمت دوم ماجرا، خودپرداز ها نیز باید با توسعه فناوری به روز شوند تا مشتریان آن ها بتوانند رابط کاربری بهتری را تجربه کنند. این پیشرفت هم شامل سیستم عامل می شود و هم شامل آیتم هایی که استفاده ساده تر و امن تر را برای مشتریان فراهم می آورد.

اسکن اثر انگشت:

استفاده از فناوری اثر انگشت در شبکه های بانکی می تواند منجر به کاهش استفاده از کارت های بانکی به میزان قابل توجهی شود. با ثبت اثر انگشت شما در شبکه های بانکی و مجهز شدن خودپردازها برای انگشت نگاری، می توانید از اثر انگشت خود برای هرگونه تراکنش بانکی استفاده کنید!

با توجه به اینکه اثر انگشت هر شخص منحصر به خود اوست، می توان تصور کرد که امنیت این روش تا چه اندازه افزایش خواهد یافت. شما کافی است به جای قرار دادن کارت در دستگاه خودپرداز، از اثر انگشت خود برای شروع هر تراکنش بانکی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید استفاده از چنین فناوری تا چه اندازه خواهد توانست نگرانی شما را درباره گم کردن یا سرقت کارت عابربانک تان از بین ببرد.

” بانک شما، در انتهای انگشت شماست”

فناوری NFC ، ادغام گوشی های هوشمند و دستگاه های خودپرداز:

NFC یک فناوری به روز می باشد که امکان تبادل اطلاعات را بدون سیم و در فاصله چند سانتی فراهم می آورد. با کمک فناوری NFC در گوشی های هوشمند و خودپردازهایی که به این فناوری مجهز باشند ، می توان بدون داشتن کارت عابر بانک، عملیات های مختلف بانکی را انجام داد.

در این حالت اطلاعات کارت شما بر روی گوشی شما که مجهز به این فناوری باشد ذخیره می گردد. در گام بعدی، هنگام مراجعه به دستگاه خودپرداز فقط کافی ست که گوشی همراه خود را به ناحیه NFC خودپرداز نزدیک کنید تا اطلاعات شما در کوتاه ترین زمان ممکن به دستگاه منتقل شود.

توجه داشته باشید که استفاده از چنین فرآیندی، امنیت تراکنش های بانکی را بسیار افزایش و نگرانی کاربران از سرقت کارت و اطلاعات آن ها را از بین می برد.

هم چنین شایان ذکر است به تازگی طی همکاری شرکت رایتل و بانک رفاه از اولین خودپردازهای NFC در ایران پرده برداری شد. پس باید امیدوار بود که به زودی این نسل از خودپردازها را در سراسر کشور دید.

سیستم عامل ویندوز 10:

در 14 ژانویه سال 2020 مایکروسافت قصد دارد به پشتیبانی ویندوز 7 در صنعت خودپردازها پایان دهد. بنابراین موسسات مالی و شرکت هایی که در زمینه خودپرداز فعالیت می کنند باید به فکر برنامه ریزی برای این به روزرسانی باشند.

ویندوز 10 مجهز به ویژگی هایی است که امنیت بیشتر خودپردازها را تامین می کنند. چیزی که پیش از این با ویندوز 7 امکان پذیر نبود.

آیا باید در آینده نگران کسب درآمد از خودپرداز خود باشم؟

اگر با دید الان، تکنولوژی و خدماتی که خودپردازها به مشتریان ارائه می دهند به این مساله نگاه کنیم جای نگرانی وجود دارد. اما همان طور که گفتیم پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی و خدمات دستگاه ATM در جهان و ایران انجام می شود باعث عدم بروز چنین نگرانی هایی خواهد شد.

اگر هنوز هم نگران آینده خودپرداز ها هستید برای کمک و راهنمایی می توانید با پشتیبانی آیریک تجارت تماس خاصل فرمایید. تیم پشتیبانی ما همه روزه در کنار شماست تا مشکلات و دغدغه های شما را حل کند. کسب رضایت و اعتماد شما، هدف و افتخار ماست.

source: آینده خودپرداز من چه خواهد شد؟ گزارش کاملی از نسل های بعدی خودپردازها