خرید خودپرداز

تامین نقدینگی برای خرید خودپرداز برای بسیاری از کسانی که از سودآوری این نوع سرمایه‌گذاری آگاهی کامل دارند یک دغدغه جدی است. ممکن است بسیاری از افراد، علی رغم اطلاع از این مشارکت سودآور، همچنان نگران تأمین نقدینگی آن باشند. راههای زیر بعضاً بدیهی به نظر می‌رسند. مقایسه نشان میدهد، تأمین سرمایه برای سرمایه‌گذاری و خرید خودپرداز همچنان به نسبت سایر سرمایه‌گذاری‌ها کم‌خطر، سودآور و پایدار است.

1- استفاده از تسهیلات بانکی

در حال حاضر بسته به نوع قرارداد مضاربه، سودهای بانکی کشور معمولا بین 4 الی 24 درصد است. با توجه به نرخ بازگشت سرمایه در هر خودپرداز تقریبا می‌توان برآورد کرد که در یک دوره 24 الی 36 ماهه بتوان مبلغ کل تسهیلات را تسویه کرد. لازم به ذکر است در طول دوره بازپرداخت وام، اصل سرمایه (هزینه دستگاه خودپرداز) نیز علاوه بر درآمدزایی، روند رشد خود را همچنان ادامه میدهد و بر خلاف نقدینگی ثابت، قیمت خودپرداز تابع قیمت‌های روز بازار است. در مجموع، هر نوع تسهلات بانکی، حتی با بالاترین نرخ سود برای خرید خودپرداز توجیه اقتصادی دارد. پس می‌توان به وام‌های بانکی به عنوان یک گزینه مطمئن به لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری در این حوزه فکر کرد.

2- استفاده از تسهیلات فروشنده‌ها

دستگاه خودپرداز بلافاصله پس از نصب و راه‌اندازی درآمدزایی دارد. از همین رو برخی از ارائه دهندگان دستگاه های خودپرداز اقدام به پرداخت تسهیلات به شرط تملیک می‌کنند. به این صورت که شما تنها بخشی از مبلغ دستگاه را پرداخت کرده و مابقی را به صورت اقساط به شرکت برمی‌گردانید که طبیعتاً بسته به نوع، محل نصب و میزان درآمد دستگاه می‌توان بخشی از اقساط را از درآمد خود دستگاه بازپرداخت کرد تا پس از پایان اقساط، خودپرداز به مالکیت کامل شما درآید. این نوع قرار داد کاملاً توافقی است و در شرکت‌های مختلف بسته به قمیت دستگاه، مبلغ ودیعه و سود احتمالی پیش‌بینی شده کاملا متفاوت میباشد.

3- مشارکت شخصی یا حقوقی

خودپرداز یک وسیله فیزیکی است. که مالکیت آن می‌تواند بین دو یا چندنفر طبق قرارداد رسمی، تفکیک شود. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی است. همچنین، اگر در یک سازمان یا شرکت مشغول به کار هستید و هنوز دستگاه خودپرداز در آن محل نصب نشده است، می‌توان با مشارکت شرکت یا سازمان مطبوع خود اقدام به خرید خودپرداز کنید. به این شکل نه تنها یک سرمایه‌گذاری پایدار انجام داده‌اید بلکه یک مشارکت سوآور مالی را نیز آغاز کرده‌اید.

4- مشارکت خانوادگی

عدم نیاز به تضامین و قراردادهای پیچیده یکی از مهمترین ویژگی‌های کسب و کارهای خانوادگی است. کافیست بین دو یا چند نفر از اعضای خانواده توافق و تصمیم به سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. دستگاه خودپرداز بهترین گزینه است چون عملکرد کاملاً مشخص در یک حوزه رسمی دارد، صورت هزینه‌ها و درآمد خودپرداز به صورت ماهانه و به ساده‌ترین شکل قابل فهم است. و کمترین تعارض را بین شرکا ایجاد می‌کند. اگر تصمیم به خرید خودپرداز دارید و کمبود منابع مالی تا امروز مانع آن شده، کافیست اعضاء خانواده خود را درمورد این نوع سرمایه‌گذاری، آگاه کنید. اطمینان داشته باشید یکی از بهترین و کم خطرترین انوع سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهید.

5- تبدیل سرمایه‌های راکد به سرمایه درآمدزا

بدیهی‌ترین نوع سرمایه راکد طلا و ارز است. معمولاً در خانواده‌های ایرانی حداقلی از این نوع سرمایه خصوصاً طلا وجود دارد. اگرچه با نوسان قیمت‌ها ارزش حقیقی طلا و ارز نسبتا ثابت و پایدار است نمی‌توان از کنار این نوع سرمایه‌گذاری به آسانی درآمد ملموس داشت. یعنی با گران شدن قمیت طلا نمی‌توان در لحظه یک تکه از آن را ماهانه برای زندگی هزینه کرد و اصل آن را ثابت نگه داشت. دستگاه خودپرداز علاوه بر این که ارزش ارزی مثل طلا و دلار دارد ماهانه شما را قادر می‌سازد درآمد معینی داشته باشید در عین حال که ارزش حقیقی دستگاه به نسبت قمیت روز و سطح تورم رشد می‌کند. طبیعی است که قیمت یک قطعه طلا امروز با دو سال قبل یکسان نیست، این موضوع در مورد یک دستگاه خودپرداز هم صدق می‌کند. سرمایه‌گذاری توأم با درآمد ماهانه در همه حوزه‌های سرمایه امکان‌پذیر نیست.

source: پنج راه‌حل مناسب برای تأمین نقدینگی خرید دستگاه خودپرداز